16 Sfaturi pentru prevenirea obezității în copilărie

pexels-olya-kobruseva-5842226-1280x855.jpg

În ultimele patru decenii, rata de obezitate din Statele Unite a crescut în rândul tuturor grupelor de vârstă. Astăzi, peste 23 de milioane de copii și adolescenți din SUA, cu vârste cuprinse între 2 și 19 ani, sunt obezi sau supraponderali. Această epidemie expune aproape o treime dintre copiii americani la risc timpuriu de diabet de tip 2, hipertensiune arterială, boli de inimă și chiar accident vascular cerebral. Prevenirea obezității infantile nu a fost niciodată atât de importantă.

În țările în curs de dezvoltare, deficiența nutrițională este cea mai răspândită problemă nutrițională, cu toate acestea, supraalimentația sau obezitatea este boala nutrițională numărul unu a copiilor, adolescenților și adulților. Pe măsură ce copiii cresc menținerea lor în limite normale de greutate devine din ce în ce mai dificilă. Părinții au mai puțin control asupra a ceea ce mănâncă acasă și mai ales departe de casă. Semenii și televiziunea concurează cu familia ca modele pentru obiceiurile alimentare. Dar, părinții sunt încă cea mai importantă influență asupra comportamentului unui copil. Pentru familiile care se luptă cu obezitatea, specialiștii pediatri în nutriție recomandă anumiți pași simpli pentru prevenirea obezității infantile.

1. Monitorizați gustările. Copiilor le place și au nevoie să mănânce mai puțin și variat. Cinci sau șase mini-mese pe parcursul zilei este o strategie mai bună în prevenirea obezității infantile decât să le oferim doar trei mese mari. Deoarece copiii obțin un procent mare caloric din gustările dintre mese, încurajați-i să consume alimente bogate în nutrienți și cu conținut scăzut de grăsimi, în schimbul celor care conțin multe calorii și sunt goale de nutrienți.

2. Evitați „sindromul tot din farfurie”. Deoarece copiii trebuie să-și  dezvolte și să-și exercite propriile semnale interne de control al apetitului și sațietății, nu e cazul să îi obligăm să termine tot din farfurie. Sarcina noastră, a părinților, în prevenirea obezității infantile este să facem disponibile alimente hrănitoare și să le servim în mod creativ. Restul depinde de copil. Cert este că mulți copii nu își golesc farfuriile pentru că părinții pun prea multă mâncare. Este mai bine să oferiți porții mici de mâncare și să re-umpleți farfuria doar când prima porție a dispărut.

3. Descurajați mâncatul de plictiseală. Copiii apelează adesea la frigider din plictiseală, pentru satisfacție. Este destul de tentant pentru un părinte, bonă, bunic, să ofere gustări, mai degrabă decât să dedice timp și energie pentru hrănirea întregului organism (fizic și psihic). Descurajați copilul să mănânce singur în fața televizorului. Luați măsuri pentru prevenirea obezității infantile prin încurajarea activităților care stimulează interesele copiilor, mai degrabă decât grăsimea lor corporală. Țineți-i ocupați cu lucruri  care le fac plăcere.

4. Rezistați să folosiți alimentele dulci ca recompensă. Folosirea alimentelor, ca recompensă sau ca sursă de plăcere în afara nevoilor nutriționale, poate insufla obiceiuri alimentare neînțelepte copiilor care sunt deja expuși riscului de a deveni obezi. Este în regulă să asociezi o excursie la casa bunicii cu prăjituri cu ciocolată sau, ocazii sociale cu mese speciale. Mâncarea pentru plăcere este diferită de mâncarea pentru recompensă. O ieșire specială cu mama, tata sau un prieten special este o recompensă mai eficientă decât o acadea pentru o treabă bine făcută. Aceste evenimente sunt utile în prevenirea obezității în copilărie, deoarece construiesc stima de sine a copilului mai bine decât pur și simplu adăugarea mai multor cireșe pe un tort. De asemenea, veți evita să trimiteți semnale confuze despre mâncare (mâncarea este pentru hrănit organismul și nu pentru recompensat purtările bune).

5. Încurajează controlul impulsurilor și gratificarea întârziată. O parte importantă a prevenirii obezității în copilărie este să vă ajutați copilul să învețe să spună „nu” celei de-a doua lingurițe de înghețată sau bucății suplimentare de tort. Spune doar „nu” raftului de bomboane din fața caselor de marcat din supermarket. În schimb, promiteți un răsfăț nutritiv sau, mai bine, petrecerea un timp de calitate împreună după ce terminați cumpărăturile. Dacă copilul tău are un acces de furie pentru că nu primește trei linguri de înghețată, explică-i despre asta în termeni pe care îi poate înțelege: „Burtica ta nu este suficient de mare pentru a primi atât de multă înghețată și te vei simți rău după aceea… 

6. Reduceți timpul petrecut la televizor. Copiii urmăresc TV în medie 25-35 de ore pe săptămână. Acest lucru contribuie la obezitate din două motive: lipsa exercițiilor pentru arderea grăsimilor și o rată metabolică încetinită, asociate cu statul la televizor. 

Statul la TV dăunează prevenirii obezității infantile prin încurajarea atât a inactivității, cât și a consumului de gustări bogate în calorii, un dublu dezastru pentru excesul de grăsime. 

Reclamele afectează, cu siguranță, obiceiurile alimentare ale copiilor. Cea mai mare pondere a reclamelor este pentru produsele alimentare și, potrivit unui studiu, 80% dintre aceste reclame sunt pentru alimente cu valoare nutritivă scăzută, inclusiv cereale bogate în zahăr și gustări bogate în grăsimi. 

Și, evident, publicitatea dă roade. Studiile arată că solicitările copiilor pentru alimente sunt legate de frecvența cu care aceștia văd acele alimente la televizor, iar copiii expuși la reclame alimentare selectează mai multe alimente cu zahăr decât copiii care nu au vizionat nicio reclamă. Concluzia acestor studii de marketing a fost că expunerea repetată la publicitate poate stimula preferințele copiilor pentru alimente bogate în calorii și sărace în nutrienți, ceea ce cu siguranță nu ajută la prevenirea obezității infantile.

7. Modelați obiceiuri alimentare bune. Cum mănânci tu, așa va mânca și copilul tău. Prevenirea obezității infantile este mult mai ușoară atunci când copilul dumneavoastră poate învăța să-și disciplineze apetitul văzându-vă consumând cantități adecvate de alimente sănătoase. Copiii sunt foarte receptivi în înțelegerea modurilor în care părinții folosesc mâncarea pentru satisfacție. 

8. Retrăgeți-vă din luptele pentru putere. Nu faceți din mâncare o problemă de control. Este posibil să pierdeți, dacă nu pe termen scurt, cu siguranță pe termen lung. Mâncatul și articolele de toaletă sunt două funcții pe care copiilor le place să le controleze. Mâncatul, ca și somnul, este o activitate la care nu poți forța un copil. Părinții au tendința naturală de a constrânge, de a implora, de a amenința sau de a mitui copiii să „îți curețe farfuria”, „să-ți mănânce legumele” sau „nu te aștepta la desert decât dacă termini broccoli”. Pentru mulți părinți, o farfurie curată este asigurarea că își fac treaba bine. Mesajul nerostit poate fi chiar „iubește-mă, iubește să mănânci mâncarea pe care ți-am pus-o în față”.

9. Faceți pași de bebeluș. Trecerea bruscă de la o familie de junk food la o grămadă de „nuci pentru sănătate” este probabil să vă rănească eforturile de a preveni obezitatea infantilă, conducând copiii în ispita la familia de junk food de alături. La fel ca introducerea substanțelor solide la bebeluși, fă-o treptat.

10. Motivați copilul să se miște. 

Copiii obezi aleg mai des distracții sedentare și chiar și atunci când participă la sporturi de echipă sunt mai puțin activi decât colegii lor slabi. 

Care a fost primul, inactivitatea sau obezitatea? 

Aceasta este o întrebare despre pui sau ou. Studiile sugerează că acești copii inactivi sunt așa din copilărie. Sugarii cu un aport alimentar moderat, dar cu personalități liniștite și calme au mai multe șanse de a deveni obezi. Un copil cu un temperament foarte activ poate să nu devină gras chiar și cu un aport caloric ridicat. Din păcate, cu timpul, rezultă un cerc vicios. Cu cât copilul este mai puțin activ, cu atât devine mai dolofan, ceea ce îl face pe copil să devină mai puțin interesat de activitatea fizică. Abilitățile lui sportive ar fi fost slabe de la început și, pe măsură ce abilitățile sale sunt mai în urmă față de cele ale colegilor săi, cu atât va dori mai puțin să participe. 

11. Trimite-ți copilul la școală cu un început bun, nutrițional. Foamea declanșează neurotransmițătorii care stimulează alimentația, așa că un copil care sare peste micul dejun compensează în exces după-amiaza și seara. Prevenirea obezității în copilărie este simplă: trezește-ți copilul suficient de devreme dimineața pentru a mânca un mic dejun bun și a-i pregăti un prânz sănătos.

12. Evitați  sucurile. Copiii, în special adolescenții, sunt mai predispuși să se îndrepte către automatul de sucuri decât către aparatul cu apă. Pe lângă faptul că nu au niciun beneficiu nutrițional, băuturile carbogazoase (chiar și sucuri dietetice) pot fi un obstacol în prevenirea obezității infantile. Băuturile răcoritoare conțin cinci până la nouă lingurițe de zahăr per porție și declanșează ciclul zahăr-insulină-grăsimi. Încercați să preveniți obezitatea infantilă oferindu-i copilului dumneavoastră alternative sănătoase: apă plată, suc de fructe diluat cu apă, apă cu infuzii de fructe.

13. Folosiți motivatori pozitivi. Dorim ajutor în prevenirea obezității în copilărie prin limitarea grăsimii copilului nostru și nu a stimei de sine. În loc să folosești expresii precum „ca să nu te îngrași” sau „pentru a te ajuta să slăbești”, folosește mesaje mai pozitive care se concentrează pe distracție și pe ceea ce poate face corpul ei, nu pe imaginea corpului. Oferă alimente sănătoase „pentru a te ajuta să alergi mai repede” sau „pentru a te ajuta să joci baschet mai bine”. Promovați morcovii ca „bun pentru ochi” și fructele ca aliment energetic pentru joacă după școală.

14. Eliminați semnele de supraalimentare. Alimentele care declanșează supraalimentarea ar trebui să fie ascunse, sau să nu le cumpărăm din supermarket. Dacă o pungă de chipsuri cu grăsimi stimulează un copil să stea în fața televizorului și să le mănânce pe toate, nu aveți chipsuri în casă! Majoritatea dintre noi, cei slabi, mâncăm ceea ce vedem. Să nu le vedem este cea mai buna strategie în prevenirea obezității infantile. Bufetele tip “all inclusive”, cu excepția celor cu salate, sunt interzise pentru consumatorii compulsivi.

15. Stabiliți obiective realiste. Dacă copilul dumneavoastră este supraponderal, un obiectiv realizabil este să păstrați aceeași greutate timp de un an. Pentru un copil în creștere, aceasta înseamnă o pierdere relativă de grăsime. Solicitați ajutorul medicului dumneavoastră pentru a monitoriza progresul copilului dvs. cu „verificări de sănătate” periodice, nu „verificări ale greutății”.

16. Serviți alimente bogate în nutrienți. Învățați copiii care alimente conțin mai mult pentru mai puțin. Alimentele bogate în nutrienți conțin mai multă nutriție pe calorie decât alimentele nedorite, care sunt dense în calorii, dar nu și în nutriție. O abordare dovedită în predarea copiilor despre alimente bogate în nutrienți este cunoscută sub numele de abordarea semaforului. Este mai important să-i înveți pe copii ce să mănânce diferit decât să-i faci să mănânce mai puțin. Dacă lucrați la prevenirea obezității infantile, nu puneți copilul la dietă, doar schimbați-i dieta.

Articol inspirat de:

https://www.drsearswellnessinstitute.org/healthy-living/wellness/prevention/childhood-obesity2/

 


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


FACEBOOK

Facebook Pagelike Widget

RECOMAND

PARTENERI

restocracy