Beneficiile cafelei și ale ceaiului: cum stimulează digestia, longevitatea și altele

coffe-tea-1280x1280.jpg

Astăzi despre ceea ce este, probabil, cea mai faimoasă dezbatere: cafea versus ceai și mă voi concentra pe compararea beneficiilor fiecărei băuturi. Este una cu adevărat mai sănătoasă din punct de vedere nutrițional? Oferă una beneficii mai durabile decât cealaltă?

1. Antioxidanți și longevitate

Se știe că atât cafeaua, cât și ceaiul conțin polifenoli bogați în antioxidanți, cu beneficii antiinflamatorii. Cu toate acestea, consumul de ceai a fost asociat mai des cu riscuri mai mici de cancer și boli de inimă dar și cu sisteme imunitare mai puternice. Ceaiul verde în special conține polifenoli puternici și antioxidanți care susțin funcția cognitivă. Acest lucru se datorează catechinelor (fenoli naturali) găsite în ceai, care sunt un tip de antioxidant conectat la sănătatea creierului. Ceaiul negru este o altă sursă bogată de antioxidanți.

Cafeaua, în schimb, a fost legată de incidența redusă a bolii Parkinson, diabetului de tip 2, a bolilor hepatice, cancerului colorectal și a anumitor boli de inimă. Studiile arată cât de bogată este cafeaua în antioxidanți, acizi hidrocinamici și polifenoli. Acești antioxidanți specifici sunt deosebit de eficienți în neutralizarea radicalilor liberi și prevenirea stresului oxidativ, ceea ce înseamnă că ajută la combaterea inflamației din organism.

Un studiu din 2018 realizat pe 500.000 de persoane a arătat cum consumul de cafea este asociat cu un risc mai mic de deces – și că, în mod surprinzător, cea mai mare reducere a mortalității s-a constatat la persoanele care au băut șase până la șapte căni pe zi. (Considerabil mai mult decât limita de patru cani pe zi pe care medicii o recomandă adesea.) Întrucât acest lucru a fost valabil atât pentru consumatorii de cafea cu cofeină, cât și pentru cei fără, alți compuși de cafea par să fie responsabili pentru prelungirea duratei de viață – probabil, aceasta înseamnă antioxidanții.

Când vine vorba de longevitate, reamintiți-vă rapid că ceaiul este băut zilnic de oamenii din Zonele Albastre, cunoscute și ca regiuni ale lumii unde este normal să trăiești peste 100 de ani cu o sănătate bună. Cafeaua este, de asemenea, una dintre băuturile la alegere pentru cei din Zonele Albastre, dar nu este la fel de răspândită ca ceaiul.

Concluzia? Când vine vorba de antioxidanți și de îmbătrânire sănătoasă, ceaiul și cafeaua sunt ambele câștigătoare.

2. Cofeina

Tremuratul apare frecvent la un conținut ridicat de cofeină, iar cafeaua are, în general, mult mai multă cofeină decât ceaiul. (Ceaiul conține aproximativ 20-60 miligrame de cofeină pe ceașcă, în timp ce cafeaua conține 100-300 miligrame.)

Acestea fiind spuse, dacă sunteți foarte sensibil la cofeină, chiar și cantitatea mică din ceai ar putea provoca nervozitate. Ceaiul verde actioneaza in mod specific, are un compus numit l-teanină care permite cofeinei să fie absorbită mai încet în organism, ducând la un efect mai puțin agitator pentru mulți. Cofeina stimulează, de asemenea, ritmul cardiac și respirația, ceea ce poate face oamenii să se simtă hiperactivi. Dacă vă aflați în acea categorie, ceaiul ar putea fi o opțiune bună pentru dvs.

În schimb, dacă vă doriți mai multă băutură sau chiar o băutură înainte de antrenament, cafeaua poate fi cea mai potrivită (cu excepția cazului în care aveți un stomac sensibil, desigur). Cafeaua crește, de asemenea, epinefrina, cunoscută și sub numele de adrenalină. Amintiți-vă doar că prea multă cafea sau cofeină de orice fel (mai mult de patru căni pe zi) poate provoca efecte secundare neplăcute și potențial periculoase, cum ar fi tensiunea arterială crescută, dureri de cap, tremurături musculare și insomnie.

3. Digestia

Cofeina poate face intestinele să se contracte, acesta fiind unul dintre motivele pentru care cafeaua stimulează tranzitul. Atât cafeaua, cât și ceaiul pot stimula producerea de acid în stomac, mai ales atunci când le bei pe stomacul gol. Acest lucru poate provoca disconfort gastric, dar poate stimula și digestia.

Dacă aveți aceste simptome pe stomacul gol, încercați să vedeți dacă există o diferență atunci când mâncați înainte. Dacă simptomele continuă chiar și cu mâncarea, puteți încerca să cumpărați o cafea decafeinizata, pentru a vedea dacă acest lucru ameliorează simptomele.

Pentru a spori beneficiile intestinale ale cafelei sau ale ceaiului, încercați să adăugați un vârf de turmeric, ghimbir sau scorțișoară (gastroenterologii recomandă)!

4. Sănătate mintală și cunoaștere

Îți amintești acea l-teanină de dinainte? S-a demonstrat că alături de cofeina din ceai îmbunătățește funcția cognitivă. Cercetările efectuate exclusiv pe L-teanină au arătat că ar putea avea și un efect calmant. Atenția crescută pe care o simți după ce bei cofeină se poate întâmpla atât cu cafeaua, cât și cu ceaiul.

Cofeina crește noradrenalina și dopamina cu focalizare laser din creierul nostru. Acest lucru înseamnă că versiunile cu cofeină ale ambelor băuturi vă pot ajuta să vă simțiți mai atenți și mai pregătiți să vă abordați lista de sarcini.

5. Sănătatea orală

Există unele indicații că ceaiul ar putea ajuta la prevenirea cariilor deoarece conține fluor. Și, în mod surprinzător, cafeaua patează dinții mai puțin decât ceaiurile întunecate.

Răspuns final? Atât cafeaua cât și ceaiul sunt superstaruri în segmentul de nutriție și suntem aici pentru a vă informa despre băutura dvs. de dimineață. 

Bea-o pe cea care îți stărnește bucurie sau, mai bine spus, bea-le pe amândouă. 🙂


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


FACEBOOK

Facebook Pagelike Widget

RECOMAND

PARTENERI

restocracy