spices-1280x851.jpg

Nutriția joacă un rol puternic în îmbunătățirea sănătății creierului. După doi ani de pandemie, cu tot ce a presupus această perioadă (frică, izolare, lipsa socializării, resurse alimentare puțin diversificate, stres, nesiguranță etc) problemele privind bunăstare mintală s-au dublat. Este nevoie de furnizarea de cunoștințe și resurse nutriționale pentru a ajuta cât mai multe persoane să își îmbunătățească cât mai repede starea de bine. 

Adăugarea regulată de mirodenii și condimente antiinflamatoare, bogate în antioxidanți la mesele noastre, poate avea un impact semnificativ pozitiv asupra sănătății mintale.


pexels-olya-kobruseva-5842226-1280x855.jpg

În ultimele patru decenii, rata de obezitate din Statele Unite a crescut în rândul tuturor grupelor de vârstă. Astăzi, peste 23 de milioane de copii și adolescenți din SUA, cu vârste cuprinse între 2 și 19 ani, sunt obezi sau supraponderali. Această epidemie expune aproape o treime dintre copiii americani la risc timpuriu de diabet de tip 2, hipertensiune arterială, boli de inimă și chiar accident vascular cerebral. Prevenirea obezității infantile nu a fost niciodată atât de importantă.


pexels-burst-373941-1280x853.jpg

Este binecunoscut faptul că atunci când măncăm corect avem toate șansele să ne simțim bine. Importanța unei alimentații echilibrate pentru noi și familia noastră poate fi discutată in foarte multe forme dar cea mai importană este DECIZIA.

Prin recomandările următoare doresc să vă ajut să faceți alegeri înțelepte în ceea ce privește mâncarea pe care să o consumați și să găsiți alimentele care nu sunt doar convenabile la preț, ci și care au gust plăcut, miros bine și care vă ajută să vă simțiți bine.


pexels-malidate-van-769289-1280x853.jpg

Alimentele bogate în proteine, cu un conținut scăzut de calorii, sunt o modalitate excelentă de a vă asigura dieta plină de nutrienții de care aveți nevoie. Sunt o opțiune perfectă pentru cei care încearcă să slăbească dar și să își păstreze redus țesutul gras. În plus, au un gust uimitor și pot fi utilizate în multe rețete diferite. Scopul este de a oferi organismului nutrienții de care are nevoie organismul pentru a fi sănătos dar și pentru a funcționa optim.


colesterol-1280x850.jpeg

Schimbarea alimentelor pe care le consumați vă poate reduce colesterolul și poate micșora cantitatea grăsimilor care “plutesc” prin fluxul sanguin. Adăugarea de alimente care scad LDL (particula dăunătoare care transportă colesterolul, si care contribuie la ateroscleroza și înfundă arterele), este cel mai bun mod de a realiza o dietă scăzută în colesterol.

Diferite alimente scad colesterolul în diferite moduri. Unele furnizează fibre solubile, care leagă colesterolul și precursorii acestuia în sistemul digestiv și îi scot din corp înainte de a intra în circulație. Unele vă oferă grăsimi polinesaturate, care scad direct LDL-ul. Și unele conțin steroli și stanoli vegetali, care blochează organismul să absoarbă colesterolul.

Alegeți aceste alimente pentru a reduce colesterolul LDL:


coffe-tea-1280x1280.jpg

Astăzi despre ceea ce este, probabil, cea mai faimoasă dezbatere: cafea versus ceai și mă voi concentra pe compararea beneficiilor fiecărei băuturi. Este una cu adevărat mai sănătoasă din punct de vedere nutrițional? Oferă una beneficii mai durabile decât cealaltă?

1. Antioxidanți și longevitate

Se știe că atât cafeaua, cât și ceaiul conțin polifenoli bogați în antioxidanți, cu beneficii antiinflamatorii. Cu toate acestea, consumul de ceai a fost asociat mai des cu riscuri mai mici de cancer și boli de inimă dar și cu sisteme imunitare mai puternice. Ceaiul verde în special conține polifenoli puternici și antioxidanți care susțin funcția cognitivă. Acest lucru se datorează catechinelor (fenoli naturali) găsite în ceai, care sunt un tip de antioxidant conectat la sănătatea creierului. Ceaiul negru este o altă sursă bogată de antioxidanți.


pexels-engin-akyurt-2703468-1280x854.jpg

Hipotiroidismul este o afecțiune în care glanda tiroidă nu poate produce cantități adecvate de hormon tiroidian pentru corpul nostru. Glanda tiroidă, se află în partea anterioară a gâtului și este responsabilă pentru reglarea temperaturii corpului, metabolism și controlul apetitului. Când glanda tiroidă nu funcționează corect, este posibil să avem simptome precum sensibilitatea la frig, creșterea în greutate și oboseala. De asemenea, s-ar putea să descoperim că organismul nostru metabolizeaza alimentele în mod diferit, și ca dulciurile, carbohidrații, reprezintă în general cea mai mare proporție de alimente din dieta noastră. 

Este momentul să consultăm medicul înainte de a face modificări semnificative de dietă.


pexels-kampus-production-6481579-1280x853.jpg

Gusturile copiilor sunt rezultatul educației alimentare din primii ani de viață iar eforturile de modelare a acestuia sunt esențiale pentru deprinderea unui stil de viață sănătos viitorului adolescent si adult.

Modelarea gustului bebelusului de la laptele matern, care joacă un rol important în transmiterea preferințelor gustative pentru bucătăriile diferitelor culturi, la celelate tipuri si texturi este cale lunga si anevoiaoasa. 

Etapa 1: Primul an

In prima parte a vieții, bebelușul poate aprecia gusturile fructelor și legumelor proaspete. Fiecare bebeluș începe ca vegetarian, deoarece carnea este de obicei ultimul grup alimentar introdus noilor consumatori. Între cinci și nouă luni, bebelușilor li se pot introduce o varietate de fructe și legume, cum ar fi mere. banane, pere, avocado, cartofi dulci, morcovi, dovlecei și piure de cartofi. Urmeaza oul, iaurtul, branzica, cerealele si in final ficatelul si carnea de pui.


pexels-kampus-production-5935240-1280x853.jpg

Să te bucuri de o băutură împreună cu prietenii este un mod de a sarbatori sau de a te relaxa. Atunci când nu este consumat în exces, desigur, alcoolul are rol benefic asupra oamenilor, ii apropie, elimina stresul, descrețește frunțile și stimulează creativitatea. În plus, unele cercetări sugerează chiar că un consum moderat de alcool (vin roșu, de ex.) este bun pentru inimă și ne poate ajuta să trăim mai mult.

Aportul moderat de alcool înseamnă consumul zilnic a nu mai mult de 1 băutură pentru femei și 2 pentru bărbați, printr-o băutură înțelegându-se 355 ml de bere, 150 ml de vin sau 40 ml de tărie (49%). Orice cantitate care depășește aceste recomandări poate conduce la afecțiuni grave (hipertensiune, boli hepatice sau depresie, ca sa enumeram doar cateva) și, implicit, la scăderea speranței de viață.


pexels-andres-ayrton-6551415-1280x853.jpg

Un stil de viață sănătos înseamnă o alimentație echilibrată, o activitate fizică adecvată, somn odihnitor, stres ținut sub control și o viață socială satisfăcătoare.

Alimentația echilibrată presupune sa mâncam in fiecare zi, în proporții corecte, toți macronutrienții (proteine, carbohidrați si lipide), micronutrienți (vitamine, minerale) și evident să ne hidratăm corect.

Orice dietă care presupune excluderea uneia sau mai multor grupe alimentare nu are cum să fie benefică pentru organism. Privarea de calorii, datorate listei lungi de alimente interzise, creează deficite, în special de proteine (respectiv aminoacizi esențiali), electroliți,  micronutrienți (vitamine, minerale) și atunci apar poftele (controlate hormonal) care sunt aproape imposibil de stăpânit.

Din păcate, înfometarea și/sau restricțiile de tot felul sunt promovate ca fiind soluția optimă pentru slăbit. Nimic mai greșit! În ultimii ani se vorbește din ce in ce mai mult despre nutriție, diete hipocalorice, programe personalizate, combinații de alimente, etc dar nebazate pe știință, este foarte mult folclor. 

Nicio dietă nu este perfectă, dovadă numărul infinit care circulă pe internet. Prin definiție, o dietă reprezintă ‘un regim alimentar care elimină sau limitează consumul unor alimente sau băuturi în scop profilactic sau terapeutic’ și este limitată în timp. Cu cât a fost mai drastică cu atât organismul se va răzbuna imediat ce aceasta încetează. Faptul că vom vedea câteva kilograme mai puține dimineața pe cântar nu înseamnă neapărat că am slăbit din depozitul de grăsime. Poate fi vorba de deshidratare sau, și mai rău, de micșorarea masei musculare, în timp ce țesutul adipos  rămâne intact, ba chiar crește în dimensiuni în aceasta perioadă. 

Organismul uman este foarte inteligent alcătuit și are nenumărate mecanisme complexe cu ajutorul cărora își desfășoară perfect activitatea până când intervine o dereglare. Orice micșorare bruscă a aportului alimentar atrage după sine scăderea metabolismului bazal și conservarea rezervelor de grăsime. 

Un consilier în nutriție ar trebui să informeze despre riscurile nenumărate la care se supun persoanele care țin diete peste diete: metabolismul se va deregla, vom pierde controlul asupra poftelor, leptina (hormonul sațietății) se va secreta din ce în ce mai greu și, în final, ne vom îngrăsa din ce în ce mai mult chiar dacă mâncăm din ce în ce mai puțin.

Rezultatul, în cel mai fericit caz, este revenirea la greutatea inițială, dar sunt și situații în care se depășește numărul de kilograme de la care a început dieta, așa numitul efect yo-yo. Asta se traduce în creșterea țesutului adipos, apariția ficatului gras, rezistența la insulină urmată de instalarea diabetului zaharat de tip 2. 

Mâncatul dezordonat, adesea emoțional, lipsa somnului de calitate, a hidratării eficiente și stresul excesiv urmat de diete care mai de care mai ‘senzaționale’ bazate pe restricții drastice de mâncare, atrag inevitabil apariția bolilor cardiovasculare, bolilor inflamatorii, creșterea colesterolului LDL, apariția bolilor articulare și multe altele derivate. 

Și atunci o să spuneți: care este soluția? Nu vom mai slăbi niciodată?

Soluția cea mai buna este să ne analizam obiectiv stilul actual de viață: ce program de lucru avem, câtă activitate fizică putem real să desfășurăm zilnic, cât de stresați suntem, când avem timp să mâncăm, ce ne place să mâncăm și în ce cantități, câte ore dormim. De mare ajutor este un Jurnal alimentar zilnic, corect completat (ore, cantități, alimente). 

Analizăm toate datele și decideți că este nevoie de o schimbare. Să faci aceleași lucruri și să te aștepți la rezultate diferite… nu este chiar un lucru înțelept.

Este nevoie de schimbarea obiceiurilor!

Dacă nu schimbăm obiceiurile care ne-au adus la acest număr de kilograme nu avem cum să devenim slabi peste noapte. Schimbarea trebuie să vină din stilul de viață: care este motivația de a schimba ceva, la ce sunt dispus să renunț din stilul meu actual, cât timp sunt dispus să încerc, cu cine mă sfătuiesc și de cine ascult și așa mai departe.

Trebuie să învățăm să ne cunoaștem corpul, nevoile lui, cum funcționează, să-i ascultăm mesajele legate de foame, sete, sațietate, oboseală etc. 

Decizia poate fi ușor de luat, primele săptămâni putem fi motivați suficient să continuăm dar, când intervin schimbări (apar diveși factori disturbatori: evenimente festive, concedii, invitațiile unor prieteni insistenți) și motivația scade, este absolut necesară susținere și consilierea din partea unor persoane avizate.

Planificare meselor și gustărilor, folosirea listele de cumpărături, a jurnalului alimentar completat zilnic, organizarea frigiderului cu alimente sănătoase sunt câteva lucruri simple dar foarte utile în demersul nostru de a slăbi și de a ne menține sănătoși.

Chiar dacă scăderile în greutate nu se realizează atât de repede pe cât ne-am dori nu trebuie să renunțăm să mâncăm din ce în ce mai corect. Obiectivul nostru este să fim sănătoși și să ne simțim bine cât mai mulți ani, nu să fim slabi cu orice preț vreme de câteva luni și apoi să ne chinuim cu recuperarea sănătății ani în șir.

Articol apărut in Nr. 3/2021 Cărticica practică


FACEBOOK

Facebook Pagelike Widget

RECOMAND

PARTENERI

restocracy