Ce este esențial să știi despre proteine

proteine.jpeg

Continuăm astăzi seria de articole dedicate macronutrienților, referindu-ne la proteine. Proteinele intră în componența tuturor celulelor, țesuturilor, organelor corpului. Proteinele sunt esențiale, atât pentru structura țesuturilor, reparația sau înlocuirea celor distruse, cât și pentru creștere, dezvoltare și funcționarea întregului organism.

Prin procese de digestie proteinele din mâncare se descompun până la nivelul aminoacizilor.

Sub forma de aminoacizi, proteinele ajung în mușchi, oase, sânge și toate celelalte organe ale corpului. Din acest motiv proteinele sunt denumite si structura organismului.

Rolurile proteinelor:

  • intră în structura oaselor (repară și înlocuiește), mușchilor și articulațiilor
  • Reglează nivelul de zahăr din sânge
  • Crește senzația de sațietate
  • Ne ajută la păstrarea imunității
  • Ajută la arderea caloriilor prin accelerarea catabolismului
  • Produc substanțe de tipul enzimelor sau hormonilor care au rol în transportul nutrienților, păstrarea echilibrului apei în organism și intervin în contracțiile musculare

Aminoacizii sunt componentele care se obțin prin digestia proteinelor din alimentație și pe care organismul îi poate absorbi pentru a-i folosi la nenumăratele funcții enumerate mai sus.

Exista 20 de  aminoacizi (AA) care intră în componența organismului.

Dintre aceștia, organismul nostru creează 11 dintre ei și din acest motiv se numesc AA ne-esențiali. Restul de 9 AA trebuie obținuți neapărat din alimente si din acest motiv se numesc AA esențiali. Organismul nu are enzimele necesare pentru bio-sintetiza acestor AA.

Proteinele complete sunt cele care furnizează toți cei 9 AA în cantități semnificative (toate alimentele conțin cei 9 aminoacizi esențiali, doar că unele nu îi conțin în proporții semnificative).

Ex.: proteinele animale(pește, pui, brânză, ouă, carne roșie) și produse vegetale (soia, edamame, quinoa, hrișcă)

Proteine incomplete: leguminoase (mazăre, fasole, năut), cereale integrale, nuci, semințe, fructe și legume.

Organismul nu stochează proteine, ca în cazul lipidelor sau carbohidraților și, din acest motiv, este necesar aport zilnic de alimente proteice. Daca nu consumam proteine pentru o perioada de timp (din varii motive) organismul își va lua AA din singura sursa disponibilă: masa musculară. Mai puțină masă musculară înseamnă scăderea metabolismului bazal, scăderea arderilor grăsimilor.

Este foarte important să avem o alimentație variată pentru a reuși să furnizăm organismului toți nutriții de care are nevoie.

Este posibil ca organismul nostru să își obțină toți AA chiar daca mâncăm proteine incomplete cu condiția să fie o anumită combinație pe timpul unei zile (ex.: mazăre și orez să fie consumate în aceeași zi sau unt de arahide cu fructe sau cu cereale integrale).

Câte proteine sunt necesare zilnic?

Ghidurile de nutriție recomanda 2 grame de proteine pe kilogram corp pentru copii și adolescenți.

Copiii au nevoie de o rație mai mare de proteine decât adulții pentru că ei sunt în creștere și construcție a organismului în vreme ce adulții doar reconstruiesc unde este cazul.

Deci doar 1 gram per kilogram pentru un adult într-o zi. 

De ex. O persoană adultă de 80kg nu ar trebui să mănânce mai mult de 80 grame de proteină zilnic. Restul este aport în exces.

Aceste cantități reprezintă necesarul pentru o persoană cu activitate obișnuită, fără boli cronice sau exerciții fizice intense.

Dacă ai întrebări, nelămuriri sau ești interesat de ședințe de consiliere, nu ezita să mă contactezi.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


FACEBOOK

Facebook Pagelike Widget

RECOMAND

alimentespeciale.ro

PARTENERI

restocracy