Insulina, hormonul de care depinde sănătatea ta

insulina-1.jpg

Știința modernă a constatat că la rădăcina multora dintre afecțiunile cronice grave ale zilelor noastre se află nivelul crescut al zahărului din sânge și rezistența la insulină. Bolile cardiovasculare, diabetul, dereglările hormonale, bolile autoimune, Alzheimer și durerea cronică sunt doar câteva dintre afecțiunile influențate de nivelul ridicat de zahăr din sânge. De aceea, unul dintre lucrurile esențiale pe care le poate face cineva în scopul de a-și îmbunătăți și menține starea de sănătate este normalizarea nivelului de zahăr din sânge și inversarea rezistenței la insulină.

Dar ce este rezistența la insulină?

Atunci când nivelul de zahăr din sânge este prea ridicat, pancreasul secretă hormonul numit insulină, în scopul trasportării glucozei la celule și al convertirii excesului în grăsime. Evident că secreția de insulină în acest scop este un proces firesc, dar atunci când se întâmplă prea des celulele dezvoltă o rezistență la acțiunea repetată a hormonului. Astfel, apare rezistența la insulină, care are drept consecință rămânerea un timp mai îndelungat a glucozei și a insulinei în fluxul sangvin, lucru care determină apariția inflamației, dereglarea hormonală și dezechilibru la nivelul neurotransmițătorilor.

Care sunt semnele nivelului ridicat de zahăr din sânge (hiperglicemie)?

  • Oboseală și somnolență după mese
  • Poftă de dulce după mese
  • Senzație permanentă de foame
  • Stare generală de oboseală
  • Diametrul taliei este egală sau mai mare decât circumferința șoldurilor
  • Pofta de dulciuri nu dispare odată cu consumul acestora
  • Urinare frecventă
  • Senzație constantă de sete
  • Dificultatea de a pierde in greutate
  • Dificultăți în a adormi

Care este cauza rezistenței la insulină?

O dietă greșită, care conține alimente care ridică prea mult nivelul de zahăr din sânge, cauzează rezistența la insulină. Aceste alimente sunt cerealele procesate (sub formă de pâine, paste, produse de patiserie etc.), dulciuri, băuturi carbogazoase, îndulcitori, chipsuri, fructe dulci sau alte alimente cu indice glicemic ridicat.

Care sunt consecințele rezistenței la insulină?

  1. Nivelul crescut de zahăr din sânge distruge creierul. Din cauza rezistenței la insulină, la creier ajunge prea multă glucoză și insulină, fapt ce conduce la distrugerea țesutului cerebral. Un simptom obișnuit al rezistenței la insulină este senzația de somnolență, iar acest lucru se întâmplă din cauza acțiunii glucozei și a insulinei asupra neurotransmițătorilor, precum și din cauza cantității mari de energie consumată în procesul de convertire a glucozei în grăsime. Practic, de fiecare dată când se întâmplă acest lucru, o mulțime de celule cerebrale mor. De aceea, nu întâmplător, boala Alzheimer este numită de mulți specialiști diabet de tip 3.
  2. Hiperglicemia conduce la un nivel excesiv de testosteron la femei, din cauza stimulării producerii unei cantități prea mari de 17,20 liază, o enzimă care mărește producerea de testosteron. La femei, nivelul crescut de testosteron afectează nivelurile de estrogen și progesteron, acest lucru având consecințe negative în ceea ce privește motivația, dispoziția și personalitatea. De asemenea, poate conduce la creșterea de păr facial.
  3. Rezistența la insulină conduce la un nivel excesiv de estrogen la bărbați, consecința fiind apariția sânilor, șoldurilor și dezechilibrului la nivel emoțional.
  4. Nivelul ridicat de zahăr din sânge este asociat cu apariția sindromului polichistic ovarian, acesta fiind cea mai întâlnită afecțiune hormonală la femei și, din păcate, cea mai comună cauză de infertilitate.
  5. Rezistența la insulină conduce la rezistenta la hormoni hipotiroidieni si la hipotiroidism. Astfel, nivelul crescut de testosteron cauzat de rezistența la insulină are ca efect o conversie excesivă a hormonului tiroidian T4 în T3, care este forma utilă a hormonului tiroidian. Excesul de T3 din fluxul sangvin conduce la rezistență la T3, ceea ce conduce la hipotiroidism.

Cum se poate inversa rezistența la insulină?

Pentru a inversa rezistența la insulină este absolut obligatorie o schimbare a obiceiurilor alimentare, astfel:

  • Micul dejun trebuie să fie alcătuit din proteine și grăsimi de bună calitate și scăzut în carbohidrați;
  • Descoperă-ți toleranța la carbohidrați și respectă această limită. Dacă imediat după masă apare somnolența sau pofta de dulce înseamnă că ai mâncat prea mulți carbohidrați;
  • Folosește un glucometru pentru a-ți măsura glicemia dimineața, pe stomacul gol (aceasta trebuie să se încadreze între 70 și 100 mg/ dl);
  • Elimină gustările bogate în carbohidrați dintre mese și alege gustări sau mese bogate în grăsimi sănătoase și în proteine;
  • Nu mânca alimente bogate în carbohidrați decât împreună cu alimente bogate în fibre, proteine sau grăsimi, care vor încetini absorbția glucozei în sânge și creșterea bruscă a secreției de insulină;
  • Elimină total din dietă carbohidrații rafinați și, în general, alimentele cu indice glicemic ridicat și cu încărcătură glicemică ridicată;
  • Nu consuma sucuri de fructe (sau de morcov), indiferent că sunt 100% naturale, presate la rece etc. Toate acestea au un conținut foarte ridicat de zahăr, fără a conține deloc fibre;
  • Limitează consumul de cofeină și de alcool;
  • Un alt factor important în inversarea rezistenței la insulină și în menținerea unui nivel al zahărului din sânge optim este exercițiul fizic. Un program adecvat al activității fizice contribuie, de asemenea, la reducerea inflamației din corp și din creier, la gestionarea stresului, la echilibrarea psiho-emoțională, la reglarea sistemului digestiv și, în general, la îmbunătățirea stării de sănătate.

Adoptarea și mai ales menținerea pe termen mediu și lung a unei diete menite a stabiliza nivelul de zahăr din sânge poate reprezenta, pentru multe persoane, o adevărată provocare, iar acest lucru este absolut normal. Există pofte, obiceiuri adânc înrădăcinate, intoleranțe necunoscute și chiar dependențe alimentare. Semnul cel mai concludent care arată că glicemia se reglează este apariția apetitului la orele firești de masă și menținerea unui nivel energetic neschimbat imediat după masă.

Toate acestea sunt recomandări general valabile. Ca să funcționeze și la tine, te rog să le adaptezi cât mai bine regimului de alimentație și de viață. Dacă vei persevera, rezultatele nu vor înceta să apară.

Voi reveni, cu siguranță, pe acest subiect deosebit de interesant și de important pentru sănătatea și pentru starea noastră de bine. Deocamdată, sper să fi reușit să îți ofer câteva informații care îți vor fi de folos. Te invit să urmărești îndeaproape articolele viitoare, în care voi dezvălui cele mai interesante, noi și folositoare informații cu privire la sănătate și nu numai. Iar pentru a fi sigur că nu pierzi următoarele noastre postări, te poți abona la newletter-ul meu periodic completând formularul de mai jos. De asemenea, te rog să comentezi, să propui subiecte sau să adresezi întrebările care te frământă. Promit că voi ține cont de părerile tale și că voi răspunde tuturor.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


ABONEAZĂ-TE LA NEWSLETTER!

FACEBOOK

Facebook Pagelike Widget

RECOMAND

alimentespeciale.ro

Parteneri

restocracy