Sfaturi pentru un Crăciun gustos și sănătos

81372195_2487818644620346_1059924411697594368_n.jpg

Mai sunt doar câteva zile până la Crăciun și probabil că faceți liste peste liste cu cadouri de împărțit, mâncăruri de pregatit, ținute de purtat, felicitări de bifat etc etc.

Pentru că e luna exceselor, iar pe masa de sărbători ingredientul principal pare a fi carnea (în special cea de porc), m-am  gândit să scriu un pic despre cum vă puteți bucura de preparate delicioase, fără să vă simțiți rău după, ori să adăugați câteva kilograme bune la cântar.

Pentru că tot anul am trudit, fiecare în felul lui, considerăm că  pe perioada sărbătorilor de iarnă e cazul să ne recompensăm. Nu e nimic rău în acest lucru, chiar insist să ne recompensăm mai des decât o dată pe an, dar să nu o facem doar prin ospețe prea imbelșugate. După părerea mea, ar trebui să variem mesele festive cu activități recreative care să ne satisfacă nu doar trupul, ci și sufletul și psihicul.

Revenind la preparate, vă recomand să vă lăsați imaginația liberă și să incercați cât mai multe variante de legume pe langă nelipsita carne de porc, pește sau curcan.

Soluții sunt nenumărate: varza, broccoli, conopida, morcovi, roșii, avocado, fasole, mazăre, spanac, salata verde, sparanghel, dovleac, castraveți, ceapă, măsline și evident cartofi, legume pot fi pregătite fierte sau crude, sub formă de murături, amestecate ăn salate sau piureuri etc.

Este bine să avem un cârnăcior, o felie de tobă sau de caltaboș, că doar așa e tradiția de pe la noi, 2-3 sarmale și o felie de friptură, dar să nu trebuie fie TOATE la o masă! Avem atâtea zile libere, atțtea rude de vizitat, atâția prieteni de poftit la masă, prilejuri destule să mâncăm din toate, dar cu cumpătare.

Dacă vorbim despre dressinguri încercați variantele mai light și aveți grijă și la conținutul de lipide, dar și la carbohidrați, poate nu credeți dar foarte multe așa zise condimente au ca și ingredient principal zahărul.

Cărnați, friptură, piftie? Înlocuiți parțial sau total carnea de porc cu curcan sau pui. Dacă aveți cum, afumați carnea singuri și evitați mezelurile din comerț, acestea fiind adesea preparate folosind fum rece, care conține chimicale nocive cu rol de conservare. Nu exagerați cu sarea. Condimentele precum usturoiul, ghimbirul, scorțișoara, cardamomul, nucșoara, boiaua, piperul cayenne, turmericul, curry-ul (atentie, nu mixul de curry, ci pudra din frunza de curry), ierburile uscate (busuioc, oregano, leaustean, rozmarin) vor face bucatele voastre delicioase, fără să fie nevoie să adaugați multă sare. Folosiți mixurile de condimente certificate bio, celelate pot conține aditivi și extrem de multă sare.

Un mic truc pe care vi-l recomand este să mâncați micul dejun mai copios decât de obicei pentru a nu fi flămânzi până la masa principală și astfel să puteți savura delicatesele pregătite.

Cina să nu fie mai tarzie de ora 19-20 și neapărat un pic de mișcare între mese.

Evitați sucurile de orice fel!

Nu uitați de fibre! Pe lângă salate puteți să luați și un supliment de fibre. Iar dacă vă știti cu probleme digestive încercați să preîntâmpinați o eventuală criză care v-ar strica sărbătorile. Țineți aproape suplimentele cu săruri biliare sau pansamentele gastrice.

Deserturile sunt nelipsite, evident, dar nu e cazul să exagerăm nici aici. Să nu uităm de fructele proaspete și uscate: portocale, mandarine, clementine, rodii, gutui, nuci, curmale, smochine. O felie de cozonac, chec, tort pe zi este suficientă!!!

Faceți pauze și consumați mai multe legume și carbohidrați sănătoși. Cum spuneam și mai devreme, cel mai mult contează să diversificați și să dozați.

Pentru că sărbătorile de iarnă se întind pe mai multe zile, gătiți lucruri diferite în fiecare zi. Încercați o zi carne și una fără. Iar în zilele fără carne puteți să vă folosiți de aceleași ingrediente din timpul postului (linte, năut, soia, fasole, quinoa, vinete, ciuperci, dovlecei, morcovi, varză), preparate simplu (în cuptor, fierte, condimentate și asezonate cu puțin ulei de măsline).

Inlocuiți pâinea din făina de grâu cu cea din secară sau ovăz. Având în vedere că cel mai probabil veți consuma o cantitate considerabilă de prăjituri preparate din făină de grâu, ați putea renunța la pâine, să o înlocuiți cu pâinici din secară sau din ovăz. Și puteți oricând alege cu încredere o mămăligă aburindă.

Mai mult vin, mai puțină bere și tării dulci. Berea, cidrul și tăriile dulci (lichioruri, vișinată, afinată etc) conțin mai multe calorii, mai ales pentru că unele sunt fermentate adăugând zahăr, ca să nu mai vorbim că sunt îndulcite și după. Vinul sec este cel mai puțin nociv, cel roșu fiind cel mai sănătos, ajutând la generarea de celule roșii. Sigur, în definitiv, orice exces de alcool este nesănătos, deci ar fi recomandat să consumați băuturile preferate doar după masă, la intervale de timp mai mari (nu mai mult de o băutura pe ora) și diluate, atunci când se poate. Și nu uitați să vă hidratați.

Până la urmă totul depinde de cum vă antrenați papilele și mintea. Excesele alimentare specifice acestei perioade nu vă vor oferi decât satisfacții pe termen scurt. Dar dacă începeți să fiți mai cumpătați și echilibrați în ceea ce puneți pe masa de sărbători, vă veți bucura mai mult de acele bucate, iar cu fiecare an nou s-ar putea să aveți surpriza unei abordări din ce în ce mai sănătoase.

Și nu uitați de liste:

  • Pentru ce suntem recunoscători;
  • Ce ne dorim pentru 2020.

Vă doresc tuturor sărbători fericite și liniștite alături de cei dragi!


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


FACEBOOK

Facebook Pagelike Widget

RECOMAND

PARTENERI

restocracy