5 motive pentru a nu te apuca de o dietă carnivoră

carnivorediet-1280x683.jpeg

Dieta carnivoră constă în consumarea alimentelor cu un nivel scăzut de carbohidrați dusă la nivelul următor, extrem aș putea spune. Vorbim doar de carne, tot timpul – și aproape nimic altceva.

Dacă ești iubitor de carne, s-ar putea să sune ca un vis devenit realitate. Dar, înainte de a începe să mănânci ca un prădător, ar trebui să știi că a consuma doar carne are dezavantaje serioase.

Ce este, mai exact, dieta carnivoră?

Dieta carnivoră se bazează pe convingerea controversată că strămoșii noștri au mâncat mai ales carne și pește. Susținătorii dietei consideră că glucidele (carbohidrații) sunt vinovate pentru ratele ridicate de boli cronice precum obezitatea și diabetul, motiv pentru care dieta carnivoră îți propune să consumi zero carbohidrați.

Cel mai cunoscut promotor al dietei carnivore este Shawn Baker, fost medic ortoped și autor al cărții ”Dieta carnivoră”, publicată în noiembrie 2019. Baker susține că dieta carnivoră tratează depresia, diabetul, obezitatea, artrita, bolile autoimune și alte boli cronice. Deși citează o mulțime de mărturii ale adepților săi, nu există până în prezent nicio cercetare științifică pentru a-și susține afirmațiile.

De asemenea, este important să rețineți că licența medicală a lui Baker a fost revocată de Consiliul medical din New Mexico în 2017, din cauza îngrijorărilor cu privire la competențele sale în domeniul medical.

Este dieta carnivoră o soluție bună pentru scăderea în greutate?

Orice dietă care limitează aportul alimentar al unui grup de alimente poate conduce inițial la o pierdere/scădere în greutate.

”Dieta carnivoră poate fi utilă pentru a pierde în greutate, dacă persoana are dificultăți în a progresa în faza incipientă a dietei”, spune Robert Santana, RD, dietetician și proprietar al Weights & Plates. “Cu toate acestea, menținerea pe termen lung este puțin probabilă din cauza excluderii multor alimente consumate în mod obișnuit”, mai precizează acesta.

De asemenea, dieta nu se potrivește bine cu efortul fizic. “Majoritatea persoanelor care se angajează în activitate fizică regulată, viguroasă vor întâmpina greutăți din cauza lipsei de carbohidrați din dietă”, adaugă Santana.

În cele din urmă, toate dietele restrictive, de orice fel, pot duce la pierderea în greutate, dar cheia este menținerea acestei pierderi în greutate, fapt ce necesită obiceiuri alimentare consistente și un echilibru rezonabil între carbohidrați, grăsimi și proteine.

Când vine vorba de pierderea în greutate sau de întreținere, consumul de mese echilibrate și mișcarea corpului în mod regulat sunt esențiale pentru un progres sănătos și de durată.

Ce poți și nu poți mânca în dieta carnivoră

Dacă vă întrebați ce puteți mânca în dieta carnivoră, lista de alimente permise este destul de scurtă.

Alimente permise:

Carne

Peşte

Ouă

Păsări de curte

Produse lactate (numai unt și brânzeturi tari)

Alimente nepermise:

Cereale

Leguminoase

Fructe

Legume

Nuci și semințe

Hrană procesată

Produse lactate care conțin lactoză

5 dezavantaje ale dietei carnivore

1. Bogată în grăsimi saturate și colesterol

Întrucât dieta carnivoră se concentrează doar pe consumul de alimente de origine animală, iar susținătorii sugerează consumul de bucăți grase de carne, dieta este bogată în grăsimi saturate și colesterol. Potrivit American Heart Association (AHA), consumul de alimente bogate în grăsimi saturate ridică nivelul de colesterol, în special colesterolul LDL („rău”) din sânge. Această creștere a colesterolului vă poate crește riscul de boli de inimă și accident vascular cerebral.

AHA recomandă limitarea grăsimilor saturate la 6% din caloriile zilnice. La un consum mediu de 2.000 de calorii pe zi, asta ar însemna că doar 120 de calorii ar trebui să provină din grăsimi saturate. Aceasta echivalează cu aproximativ 13 grame de grăsime saturată pe zi.

Dieta carnivoră depășește cu ușurință recomandările AHA pentru grăsimi saturate. Conform USDA, o porție de carne de vită tocată de 110 grame oferă 200 de calorii și 4,5 grame de grăsimi saturate. Dacă îți îndeplinești nevoile zilnice de calorii (presupunând o dietă de 2.000 de calorii), consumând doar carne de vită tocată, ai consuma 45 de grame de grăsimi saturate. Aceasta este de aproape 3,5 ori mai mult decât recomandarea zilnică.

“Grăsimile excesive, în special grăsimile saturate și trans, au fost legate de creșterea în greutate și creșterea nivelului de colesterol, ambele ducând la boli cardiovasculare”, spune Anthony DiMarino, RD, dietetician și fondator al Eat Move Improve. Când mâncați doar carne, dieta este prea mare în grăsimi saturate și colesterol și prea mică în fibre, ceea ce poate duce în timp la apariția bolilor grave.

2. Nu oferă suficiente fibre

Majoritatea profesioniștilor din domeniul sănătății susțin că o dietă bogată în fibre este benefică sănătății. Fibrele se găsesc în fructe, legume, cereale integrale și leguminoase, toate interzise în dieta carnivoră.

Beneficiile legate de o dietă bogată în fibre includ:

Sănătate bună a întregului intestin, atât subțite cât și a colonului;

Nivel de colesterol scăzut, inclusin LDL;

Nivel optim de zahăr din sânge;

Longevitate crescută;

O greutate optimă, sănătoasă;

Clinica Mayo recomandă minimum 25 de grame de fibre pe zi pentru femei și 38 de grame pe zi pentru bărbați. Cele mai bune surse de fibre sunt fructele, fasolea și alte leguminoase, nucile, semințele și legumele, deci este practic imposibil ca persoanele care urmează dieta carnivoră să îndeplinească aceste recomandări privind consumul fibrelor alimentare.

3. Restrictivă și lipsită de variație de nutrienți

Limitarea dietei la o singură sursă de alimente reduce în mod sever aportul de vitamine, minerale și alți antioxidanți – phitonutrienți abundenți în plante.

Modele de alimentație pe bază de plante, precum o dietă vegetariană sau mediteraneană, au fost cercetate pe scară largă și, potrivit Harvard Health Publishing, s-a descoperit că riscul în ceea ce privește boli de inimă, hipertensiune arterială și diabet este redus.

Pe lângă limitarea unor beneficii de ordin nutrițional, restricționarea dietei la carne și produse de origine animală poate duce la o relație nesănătoasă, nefirească cu alimentele.

Relațiile de familie, cinele de lucru pentru socializare și prânzurile cu prietenii vor deveni extrem de dificile dacă singurul aliment pe care îl puteți consuma este carnea.

Asociația Națională a Tulburărilor de Alimentație listează următoarele comportamente alimentare ca semne potențiale ale unei tulburări alimentare:

  • preocuparea excesiva față de alimentație;
  • excluderea completă a unor grupuri alimentare;
  • consumul exclusiv al așa-ziselor alimente „sănătoase”;
  • excluderea din activitățile sociale normale;
  • consumul unor combinații ciudate de mâncare.

4. Departe de a fi eco-prietenos

Potrivit Harvard Health Publishing, dietele durabile sunt cele cu impact redus asupra mediului. Aceste diete protejează și respectă biodiversitatea, optimizând în același timp resursele naturale și umane.

Dieta carnivoră contribuie la emisiile de gaze cu efect de seră, deoarece animalele produc aproape 15% din totalul emisiilor globale de gaze cu efect de seră, conform Harvard Health Publishing, în timp ce dietele pe bază de plante sunt mai prietenoase cu mediul.

5. Nu este o soluție pe termen lung

Atunci când căutați o soluție pe termen lung pentru o alimentație sănătoasă, dieta carnivoră nu este cea mai bună alegere.

“Unul dintre adevărurile incontestabile ale nutriției face referire la efectul foarte benefic pe care îl au legumele pentru sănătatea noastră”, spune Joshua Wolrich, membru al Royal College of Surgeons of England.

Evident, dieta carnivoră presupune lipsa tuturor nutrienților importanți care se află în legume.

Ce recomandăm?

Indiferent dacă obiectivul tău este să slăbești, să-ți dezvolți musculatura sau să mănânci pur și simplu mai sănătos, evită dietele restrictive precum dieta carnivoră.

În schimb, optează pentru un regim alimentar bine fundamentat, cum ar fi dieta mediteraneană, care include carne slabă, cereale integrale, grăsimi sănătoase pentru inimă și o mulțime de fructe și legume, asigurând o dietă echilibrată și hrănitoare.

Dacă ai întrebări, nelămuriri sau ești interesat de ședințe de consiliere, nu ezita să mă contactezi.


One comment

  • Andreea

    6 August 2020 at 15:59

    Dieta carnivora a fost incercata cu mult timp inainte de aparatia lui Baker pe retelele de socializare. Doctorul respectiv este plin de steroizi si cu siguranta nu m-as duce la el pentru sfaturi referitoare la nutritie.

    Cat despre celelalte puncte adresate de dumneavoastra:

    Grasimile saturate si cholesterolul
    Daca va uitati la studii veti vedea ca cholesterolul marit nu afecteaza negativ speranta de viata, dimpotriva. Un test mult mai acurat si mai precis cu referire la cum grasimile afecteaza inima si arterele este ” calcium score” in care, inima se scaneaza si se poate vedea exact daca sunt depuneri de calciu sau nu.

    Daca tot vorbim de doctori pro dieta carnivora, de ce nu il mentionati pe Paul Saladino? El are cholesterolul in jur de 500, un numar ce ar pune orice doctor obisnuit in soc. Si-a facut testul respectiv ( calcium score ) si il are zero.

    Pentru cei care asculta sfaturile doctorilor si vor sa manance o dieta mediteranena, vreau sa ii indemn sa isi faca testul pentru rezistenta la insulina si testul ” calcium score” pentru inima. Si as mai vrea sa adaug ca adevarata dieta mediteraneana nu este saraca in carne si grasimi, dimpotriva. Dieta traditionala mediteraneana nu este atat de bogata in paste, legume si cereale. De ce? Pentru ca in urma cu doar 80 de ani nu exista frigider, deci legumele, fructele, erau toate consumate in sezon. Ce nu putea fi consumat in sezon, era pus la pastrate or deshidratrat or fermentat ( fermentarea este un process in care o mica parte din anti nutrienti sunt deactivati din cauza bacteriilor care ajutata la fermentare). Stiti ce era mancat in fiecare sezon? Carnea si branza. Pentru ca indiferent de sezon poti sa vanezi si poti sa faci branza si produse lactate.

    Ca sa numai vorbim despre felul in care erau pregatite cerealele in trecut. Fermentate sau lasate in apa peste noapte. De ce? Din cauza anti nutrientilor pe care plantele le contin.

    Despre fibre

    Fibrele nu sunt digerabile si nu exista nici macar un studiu interventional care sa arate ca fibrele sunt necesare pentru digestie. De ce? Pentru ca nu se pot digera.

    Recomand celor care sunt constipati sa renunte la fibre pentru cateva saptamani si sa vada ce se intampla. Cand citati clinica Mayo, aduceti si argumente. Cum a ajuns clinica Mayo la concluziile respective? Care sunt studiile pe care articolul s-a bazat?

    Restrictiva si lipsita de nutrienti

    Ce sunt phitonutrienti? Phitonutrienti sunt anti nutrienti, sau felul in care plantele se apara impotriva pradatorilor. Printre phitonutrients se regasesc oxalati, acizi phitici, lectinele, taninele si multe altele.

    Altfel spus plantele secreta anumite substante pentru a nu fi mancate, pentru ca plantele, nu se pot apara cu ajutorul coltilor si nu pot fugi, apararea lor poate fi doar din punct de vedere chimic. Acest lucru este foarte bine cunoscut, de exemplu, acidul oxalic gasit in spanac, care impiedica absobtia calciului, poate cauza pietre la rinichi, si multe altele.

    Mai multe despre anti nutrienti aici.

    https://www.nature.com/scitable/knowledge/library/plant-resistance-against-herbivory-96675700/

    Deci daca plantele nu vor sa fie mancate, si secreta substance care sunt daunatoare omului si animalelor, cum putem absorbi si mai multi nutrienti daca mancam mai multe plante?

    Ca sa numai vorbim despre ceea ce s-a intamplat cu dentitia umana dupa ce am trecut de la vanator/ culegator la a fi fermieri.
    In momentul in care vanatori/ culegatori au inceput sa manance alimente bogate in carbohidrati si amidon au aparut si cariile.

    https://www.sciencedaily.com/releases/2014/01/140114112713.htm#:~:text=Unexpectedly%2C%20they%20found%20evidence%20of,showing%20no%20signs%20of%20cavities.

    Imaginati-va o viata in care nu trebuie sa mergeti la dentist si sa apelati sa solutii imperfecte ca si plombele si implanturile dentare. Cei care aveau o dieta saraca in carbohidrati au avut o dentitie perfecta si la varsta inaintate, ceva absolut neconceput chiar si in societatile antice. Referitor la subiectul asta, cautati cartea lui Weston Price.

    Cat despre ultimul argument, referitor la legume, nu este chiar un argument. Este un citat de la un domn oarecare.

    In final, sper ca comentariul sa fie aprobat, si sper sa ii faca pe multi sa afle mai mult despre nutritia umana si sa fie un pic mai critici cu referire la ceea ce ne este spus sa mancam.

    Eu am incercat o dieta saraca in grasimi, mediteraneana si nu m-a ajutat absolut cu nimic. Bineinteles, cand dieta este gresita, concluzia este simpla, dieta nu este atata de importanta, i-a medicamente! Acum sunt pe o dieta low-carb, nu chiar carnivora, insa numai am probleme cu ovarele polichistice si cu insulina. Stiu multe fete care isi ascund simptomele la ” sfatul doctorului” cu anticonceptionale si metformin, doua solutii cu multe efecte secundare, care pe termen lung, numai bine nu iti fac. Ma bucur ca in sfarsit numai sunt dependenta de medicamente. Insa din pacate, nu pot multumi unui doctor anume pentru asta, ci timpului petrecut citind studii si carti in ultimi 6 ani de zile. Asta e povestea mea, nimic mai mult. Insa cred ca e important ca fiecare dintre noi sa ne intrebam daca odata ce implementam anumite schimbari, acele schimbari, ne fac sa ne simtim mai bine, sau suntem la fel de dependenti de medicamente si la fel de bolnavi?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


FACEBOOK

Facebook Pagelike Widget

RECOMAND

PARTENERI

restocracy