Ce se întâmplă atunci când petrecem mult timp în fața ecranelor. Despre dependență și soluții practice

adictia-ecrane-adulti.jpg

Obișnuiești să privești ecranele device-urilor o mare parte a zilei? Ți se întâmplă să intri în panică atunci când nu îți găsești imediat telefonul mobil? Simți nevoia să îți verifici des email-ul, mesajele sau feed-ul rețelelor de socializare? Chiar atunci când ești implicat într-o activitate, te simți atras instantaneu de lumina ecranelor sau de sunetul unui nou mesaj sau al unei noi notificări? Dacă toate aceste situații ți se par familiare, înseamnă că și tu faci parte, într-o măsură mai mare sau mai mică, din acest nou și uriaș fenomen socio-cultural: adicția de ecrane.

Mulți dintre noi muncim în fața ecranelor de dimineața până seara. De asemenea, fiecare dintre noi poartă în permanență cu sine cel puțin un telefon mobil. Trimitem în permanență sms-uri sau email-uri. Folosim aplicațiile de mesagerie directă sau chat-urile rețelelor de socializare. Acasă, avem televizoare, de multe ori câte unul în fiecare cameră. Avem, de asemenea, unul sau mai multe computere, de tip desktop sau laptop, legate în mod obligatoriu la internet. Astfel, de multe ori se întâmplă să avem în față sau măcar în imediata apropiere, 2, 3 sau chiar mai multe ecrane.

Din păcate, însă, folosirea masivă a ecranelor conduce la schimbarea felului în care funcționează creierul nostru, a modului în care asimilăm informațiile, a calității gândirii și, în cele din urmă, a naturii și a calității vieților noastre. Studiile arată că adicția de ecrane este asociată cu schimbări structurale și funcționale în regiuni ale creierului implicate în procesarea emoțională, în atenție, în luarea deciziilor și în controlul cognitiv.

Unul dintre efectele acestei adicții, constatat prin metode de investigare imagistică, este atrofierea materiei cenușie. Numeroase studii au constatat o atrofiere (micșorare) a unor zone ale materiei cenușii la persoanele dependente de internet. Zonele afectate sunt lobul frontal, care controlează planificarea, prioritizarea, organizarea și controlul impulsurilor, și striatumul, care este implicat în sistemul de recompensare și în suprimarea impulsurilor neacceptabile social. De asemenea, s-a constatat deteriorarea unei zone a creierului cunoscută sub numele de insula, care este implicată în capacitatea noastră de a dezvolta empatia și compasiunea față de ceilalți, consecința posibilă fiind apariția comportamentului violent, precum și degradarea calității relațiilor personale.

Un alt afect al adicției de ecrane este compromiterea materiei albe din creier, aceasta fiind responsabilă cu transmiterea impulsurilor nervoase. Astfel, se ajunge la diminuarea comunicării în interiorul creierului, inclusiv în privința conexiunilor dintre lobii aceleiași emisfere, a legăturilor dintre emisfera stângă și cea dreaptă, dar și a legăturilor dintre centrii cognitivi și centrii emoționali.

Slăbirea funcției cognitive este o altă consecință posibilă atunci când petrecem prea mult timp în fața diferitelor device-uri. Specialiștii au constatat că la persoanele care se confruntă cu o astfel de adicție procesarea informațiilor este mai puțin eficientă, sensibilitatea față de recompensă și insensibilitatea față de pierdere sunt crescute, iar performanța în ceea ce privește îndeplinirea îndatoririlor este scăzută.

Aș putea, desigur, să prezint, în continuare, și alte consecințe  pe care le-au descoperit oamenii de știință în ceea ce privește efectele negative ale dependenței de ecrane. Având, însă, convingerea fermă că toți cei care au citit aceste rânduri conștientizează exact care este amploarea fenomenului și a riscurilor implicate de acesta, cred că este mult mai util ca, în cele ce urmează, să spun câteva cuvinte despre felul în care putem gestiona o eventual astfel de problemă.

În primul rând, gândește-te la priorități, la ceea ce îți dorești cu adevărat în viață. De asemenea, fii complet sincer. Te împiedică, oare, tehnologia să faci toate aceste lucruri? Ai parte de un somn suficient și odihnitor? Faci destulă mișcare? Petreci timp în aer liber? Reușești să iei masă fără a avea ochii ațintiți în ecranul telefonului sau al laptopului? Când a fost ultima oară când a trecut o zi sau un weekend fără a-ți verifica email-ul sau conturile de social media?

Sfatul meu este ca atunci când nu ești la serviciu să fii cât mai prezent și conștient în ceea ce privește timpul petrecut în fața ecranelor. Studiile spun că este mult mai probabil ca atunci când ne trezim dimineața să ne gândim la telefon înainte de orice altceva. 80% dintre deținătorii de smartphone-uri își verifică telefonul înainte de a se spăla pe dinți dimineața. Să fie, oare, chiar atât de importante acele notificări?

Din fericire, aceste obiceiuri negative se pot schimba, fiind nevoie doar de puțină atenție, voință și conștientizare. Spre exemplu, un prim pas este să nu dormi cu telefonul lângă pat, de preferat fiind chiar ca acesta să fie ținut într-o altă cameră. De asemenea, nu ține telefonul pe aproape atunci când iei masa, dând în schimb atenție gustului preparatelor sau celor alături de care mănânci.

În plus, evită folosirea telefonului sau a altor device-uri de care nu ai o nevoie vitală în weekend-uri și în vacanțe. Chiar dacă pare greu de crezut, mail-urile, mesajele și notificările pot aștepta până luni fără a se întâmpla nici o tragedie. În schimb, folosește acest timp pentru relaxare, odihnă, plimbări în aer liber, socializare, lectură, reflexie și introspecție. Beneficiile vor fi atât de mari încât nu-ți va veni să crezi cât de multe pierdeai prin simplul fapt de a te lăsa copleșit de acest seducător miraj al tehnologiei.

(În urmă cu câteva săptămâni am publicat un articol despre modul în care afectează folosirea ecranelor dezvoltarea și sănătatea copiilor. Toți cei interesați pot găsi articolul aici.)

Te invit să urmărești îndeaproape articolele viitoare, în care voi dezvălui cele mai interesante, noi și folositoare informații cu privire la sănătate și nu numai. Iar pentru a fi sigur că nu pierzi următoarele noastre postări, te poți abona la newsletter-ul meu periodic completând formularul de mai jos. De asemenea, te rog să comentezi, să propui subiecte sau să adresezi întrebările care te frământă. Promit că voi ține cont de părerile tale și că voi răspunde tuturor.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


FACEBOOK

Facebook Pagelike Widget

RECOMAND

alimentespeciale.ro

Parteneri

restocracy